marjoleinoekraine.reismee.nl

Na regen komt zonneschijn

Taaadaaa! Weer een bericht uit Oekraïne... Op het moment schijnt het zonnetje, maar je weet het hier maar nooit, gister stond ik nog te schuilen voor een sneeuwstorm! Ik zit nu in het internetcafé (gratis WIFI). Natalya bleek hier ook te zijn, dus nu zitten we hier gezellig samen.

Afgelopen week was ik in Nadvirna, een stadje 20 kilometer verderop in de bergen. Daar heb ik echt een hele leuke week gehad. Bij aankomst stond de lerares mij en Sasha op te wachten bij de bushalte. Eerst zijn we naar de school gegaan om de hoge bazen te ontmoeten.... Daarna mijn spulletjes in mijn kamer zetten, wat een mooie kamer(s) was dat! Keuze uit 4 bedden: zachte bedden en tv! Niet dat ik er iets van kan verstaan, maar toch leuk. En ook een douche die niet lek en toch in zekere mate schoon was. Bovendien stond er een welkomspakket voor mij klaar met koffie, thee, koekjes en chocolaatjes! De eerste lessen waren wederom over mij en mijn cultuur, maar woensdag, donderdag en vrijdag heb ik ook ecologie lessen gegeven!

's Middags had ik vrij om het centrum te bekijken, ‘de ruïne' en ook een toeristisch dorpje Yerimche . Mooi dorpje in de bergen, klein maar leuk. Met waterval. En heel veel winkeltjes. Aan het einde van de dag in heb ik een wandeling door het bos achter de school gaan maken. Ik durfde echter niet te ver het bos is, dus ben ik verder gaan wandelen over de open velden. Ook ben ik het dorpje naast Nadvirna ingelopen, langs allemaal kleine boerderijtjes. Dat was pas echt geweldig! Bovendien was het een heldere avond en scheen de zon dus heel mooi over het landschap. Ik had zulke mooie foto's kunnen maken... als mijn batterij niet leeg was geweest L

Vrijdag moest ik helaas alweer terug.... Ik vond het echt heel jammer om afscheid te moeten nemen van Nadya (de lerares) en mijn klasje. Maar vrijdagmiddag dus weer in Ivano Frankisvk. Igor kwam mij van de bushalte ophalen. Ik had nog geen zin om naar het hostel te gaan, dus zijn we weer wat gaan rondlopen door de stad, 2nd hand shops bekeken en een shirt voor Igor gekocht. Ook heb ik mezelf nog verwond door over een opstaande tegel te struikelen en als een vis tegen de grond te klappen (ik had mijn grote backpack op mijn rug). En toen was mijn kin open, dus Irm... misschien mag ik ook bij de kin-litteken club? Ik denk niet dat ik er een litteken aan over houd, dankzij de goede zorgen van Igor die ontsmettingsspul voor mij ging kopen (aanvulling voor mijn EHBO zet!). Zaterdag zou ik misschien met Olesia naar Lviv gaan, maar ging niet door vanwege het weer. Daarom hadden we om 2 à 3 uur afgesproken om samen een tas voor haar te gaan kopen. Helaas kon ik haar tegen deze tijd niet bereiken (en we hadden geen plek afgesproken), ze was haar telefoon vergeten. Gelukkig heb ik ondertussen meer mensen hier leren kennen en heb ik met Bodya en zijn zus weer eens koffie gedronken én (!) voor het eerst in mijn leven sushi gegeten... was eigenlijk heel lekker. Zaterdag avond mijn kennis gemaakt met mijn Bulgaarse buren in het hostel en daar mee gegeten. Heel gezellig, wel heavy smokers, dus misschien zijn dit niet de meest gezonde bezoekjes. Van één van de Bulgaarse meisjes ook een hoop (engelse!) films gekregen op mijn harde schijf, dus mocht ik mij vervelen, dan heb ik wat te kijken.

Zondag geen plannen... in het hostel gebleven. Wandeling buiten het hostel gemaakt, in een sneeuwstorm belandt, schoenen lek, sokken nat, boodschappen gedaan. 's Avonds Hollandse maaltijd voor de Bulgaren gekookt, Indiërs moeten teleurstellen dat ik niet bij hun kon komen eten, omdat ik de Bulgaren al had beloofd.... Misschien kan ik morgen even bij de Indiërs buurten.

Vandaag kon ik namelijk ook niet naar de Indiërs, want ik was bij Natalya (ik heb dit bericht op twee verschillende momenten van de dag getypt voor de oplettende lezer). Om een uur of 3 kwam Igor Natalya en mij ook vergezellen in het internetcafé en zijn we samen wederom naar rare winkels gegaan. 2nd hand. Veel gelachen, vooral Igor... Deed me wat denken aan Martijn met Idiomotorweekend Berg en Dal... Uiteraard wel vermaakt dus. 's Avonds dus naar Natalya's kamer, leuk huisje. Twee kamers, een ‘keuken' (lees: tafel met een plug in verwarmingselement) en een badkamer. Hier leeft ze met 3 andere meisjes. Ze had iets deeg achtigs voor ons klaar gemaakt, maar het was echt heel smakelijk! Helaas gaan hier de laatste bussen om 10 uur, dus moest ik weer terug. Ook is het idee ontstaan om een feest te gaan geven hier in mijn kamer. Een goed thema feest, want dat kennen ze hier niet echt. Igor en Natalya willen mij dan wel helpen. Bovendien heb ik 5 bedden, dus kunnen makkelijk 10 mensen blijven slapen! Yeah, Marjolein is back!

Pa pa! (dag dag)

Reacties

Reacties

Elbrich

Klinkt goed Marjolein, fijn dat er zoveel gezellige mensen zijn! Als je themafeestje net zo geslaagd wordt als je afscheidsfeestje, komt het wel goed :) lukt het lesgeven een beetje? Tof dat je nu ook echt ecologielessen gegeven hebt!

xx Elbrich

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!