marjoleinoekraine.reismee.nl

Paasei

Een laatste berichtje (voorlopig) vanuit mijn kamertje in het ‘hostel' (studentengebouw eigenlijk, voor internationale studenten). Morgen ga ik namelijk weer naar Olesia's huis, tot en met dinsdag in ieder geval. (correctie, want ik kreeg net van Olesia te horen dat ik toch niet vandaag kan komen, maar morgen..) Ik zal daar dan ook Pasen vieren... Pasen is hier een veel groter feest dan in Nederland, het is hier vergelijkbaar met Kerst. Er is veel eten, familie en Kerk. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Ook heb ik wel zin om naar Olesia's huis te gaan, want het is wel goed hoor, hier in het studentenhuis... Maar er zijn toch wel de nodige gebreken. Ik kook hier bijvoorbeeld niet graag: er is maar 1 kookpitje voor de hele onderverdieping (40 à 50 mensen) en ik heb maar een beperkte diversiteit aan keukengerei. Vanavond heb ik sinds lange tijd toch maar weer een goede maaltijd voor mezelf gemaakt: eieren, groenten, aardappels en tomatenpuree. Heel lekker.

Afgelopen dagen heb ik me ook zeker goed vermaakt. Vooral veel tijd doorgebracht met Natalya en de nodige excursies gedaan. Vrijdag naar Hollich, hier oude Oekraiense huisjes bekeken en heel veel foto's gemaakt. Vooral Ira en Natalya zijn erg fan van foto's maken, van elkaar en van zichzelf vooral en met mij. Maar zoals sommige wel weten ben ik niet zo'n groot liefhebber van foto's maken, maar ik word hier gedwongen om mij over dit trauma heen te zetten. Wie weet wie weet ben ik na Oekraïne genezen.... Igor was er gelukkig ook bij, dus met hem ben ik maar verder de huisjes gaan bekijken, terwijl Natalya en Ira nog wat aan het flitsen bleven.

Zaterdag alweer een uitstapje gemaakt, dit keer naar het eiermuseum in Kolomea. Bij een groot Paasfeest horen namelijk ook grootste eieren. Ze zijn hier erg bekwaam in het schilderen van eieren. Echt hele mooie dingen gezien, totale kunstwerken. Ook hebben we in dit museum nog een kleine demonstratie gekregen van het renoveren en conserveren van deze eieren. En toen.,..... moesten we nog naar een ander museum! Mijn hoofd stond een beetje op ontploffen, dus eerst maar even gezeten en wat gegeten en gedronken. Dit andere museum had een collectie van allerlei oude Oekraïense spullen van verschillende Oekraïense volken. Ja, was interessant, mooie dingen gezien.

Zondag wederom een dag met nieuwe ervaringen: ik ben naar een orthodoxe Kerk geweest voor de palmpaasmis/ceremonie. Ik weet niet of je dat ook mis noemt als het in een orthodoxe Kerk is? Compleet met hoofddoekje en palmpaastak, maar niet in rok, hoewel dit eigenlijk wel moet... Eerst stonden we buiten op het terrein van de Kerk en werden er wat gebeden door de priester gesproken, ik kon de woorden niet verstaan, maar de sfeer bracht de boodschap ook wel over. Daarna heeft de priester ons en onze palmpaastakken gezegend. Gelukkig was het mooi weer, want ze doen niet zuinig over het zegenen (-regenen).

Binnen in de Kerk werd er wederom gepreekt, gebeden en gezongen (niet heel veel gezongen, geen koor ofzo). Ook waren de priesters druk bezig met het afnemen van biechten. Het biechten gebeurde echter niet in de daarvoor bestemde hokjes, maar te midden van iedereen. De priester boog zich over de zondaar heen en schermde hem af met zijn kleed, vervolgens werd de biecht gedaan en zei de priester wat de persoon in kwestie zou moeten doen. Ook werden een paar meisjes na de biecht erop gewezen dat ze een broek aanhadden en voortaan echt in een rok moesten komen. Oi.

Ach ach en maandag naar theater geweest, in het Oekraïense. Kon de woorden dus niet verstaan, op enkele uitzonderingen na. Maar theater bestaat uit meer dan alleen woorden, dus ik heb genoten van de gezichtsuitdrukkingen, gebaren, stemgebruik, het decor en de overgangen. Ik kon zelfs wat van het verhaal volgen! Met een beetje hulp van wat vertolkingen door Natalya. Het was een verhaal over een jong meisje dat graag wilde geloven dat ze al heel volwassen was. Hierdoor trok ze een beetje naar de grote jongens, die haar vervolgens verkrachten. Het stuk speelde zich af van rechtzaal, naar vergaderzaal van rechter, naar de straat waar het meisje en de jongens zich bevinden. Mijn Oekraïense gezelschap vond het nogal een schokkerend stuk, ik vond het allemaal nogal braaf gebleven. Vooral de scène van de verkrachting... In een Hollands stuk had je waarschijnlijk wel iets meer bloot en geweld gezien, ik heb wel voor mindere dingen bloot gezien in Nederlands theater :p Maarja, dat is nou eenmaal ons idee van artistiek...? Het theater zelf was echt geweldig, ik kreeg helemaal het Shakespear gevoel, ook de geur die en rondhing hoorde helemaal thuis in een klassiek theater, hihi.

Dinsdag helaas weer geen les (maandag had ik wel les gehad, leuke discussie gehad over ecologie en het milieu)... Wel weer tijd voor een uitstapje dus! Dit keer mee geweest met een soort bedevaart. Ik heb hier wat kaarsjes opgestoken en zelfs een kruisje gekocht, die ik heb laten zegenen door Maria! Daarna had ik wel lang genoeg in de Kerk rondgehangen en ben ik naar buiten gegaan en samen met [jongen van wie ik de naam ben vergeten, omdat de jongensnamen hier zo moeilijk zijn] van de groep ontsnapt en naar een andere kerk gelopen (ong 500m verderop). Dit was een hele grote nieuwe (!) kerk met een gouden dak. Kerken zijn hier echt heel erg rijk, ik ben elke keer weer zo verbaasd om te zien dat er hier nieuwe kerken worden gebouwd, terwijl in Nederland met moeite de bestaande kerken overeind gehouden worden. Maar na bij deze Kerk een tijdje te hebben rondgelopen en gekeken zijn we toch maar weer terug naar de groep gegaan. En wat een verrassing, die stonden nu net op het punt om ook naar deze kerk te gaan... met de bus!!!! Tja, soms kun je niet alles snappen.

Ook nog een andere heilige plek aangedaan en toen maar weer terug naar Ivano Frankivsk.

Vandaag was het weer heerlijk weer en heb ik een wandeling langs de rivier gemaakt, dit zou echt een perfect mooie wandeling zijn geweest... heerlijke geuren, mooie vergezichten, groen gras, bijna groene bomen (einde van deze week schat ik) maar.... Er is hier echt heel veel afval, overal... maar vooral ook heel veel in de natuur. Het ergste is dat ik er al bijna aan begin te wennen... Het is zo zonde van die mooie natuur! Ik hoop dat ik met mijn lessen dit probleem een beetje kan aanpakken en wie weet is er over een paar jaar geen zwerfvuil meer in Oekraïne... Misschien.

Na Pasen ben ik uitgenodigd om met Natalya en haar huisgenootjes naar allemaal feestjes te gaan. Ook hebben zowel Natalya als Olesia nogmaals aangeboden om mij mee naar Kiev te nemen. Graag zou ik ook Lviv nog wat meer willen bezoeken. Ook zal ik na Pasen mijn feest gaan geven, misschien wel buiten, het is nu zo mooi weer! En 6,7 en 8 mei is er in de stad een internationaal festival. Er komen dan allemaal kunstenaars naar de stad toe om een stalen beeld te maken, en om te feesten natuurlijk. Heb er al allemaal goede verhalen over gehoord. Mijn project loopt eigenlijk tot 6 mei, maar ik heb besloten om wat langer te blijven om dit festival nog te kunnen meemaken. Genoeg te doen dus nog, en nog maar weinig tijd te gaan.

Veel mooie paasknuffels!

Marjolein

Sportbijlage

Gisteren heb ik met Olesia gebadmintond. Dat was wel leuk hoor, hier moeten ze op de universiteit sporten voor cijfer (zoals bij ons op de middelbare school). Het was eigenlijk niet echt een les, want de leraar was met andere dingen bezig, maar ik heb wel plezier gehad en ontspanning.

Maar dan! Vanmorgen ben ik ook gaan hardlopen! Ik heb eindelijk een mooi plekje gevonden om hard te lopen. En hoewel ik hier veel wandel, toch is je hardloopconditie wel even iets anders. Ik kon dus wel merken dat het alweer een tijdje geleden was. Toch heb ik wel drie kwartier gelopen, elke keer stukjes van ongeveer 10 à 15 minuten. Het was super lekker om te lopen en ook heel lekker weer. Wel werd ik soms wat gek aangekeken en ben ik hier echt de enige die gaat hardlopen, maar ach, niemand kent me hier. : p

Reacties

Reacties

Ria en Henk

Genoten van al je reisverhalen en foto's
Je krijgt zo toch wel een goede indruk van het leven,
cultuur en de mensen daar.
Hopelijk kun je ze daar nog wat bijbrengen m.b.t. het milieu, zonde van de mooie natuur daar.
Nog een hele fijne tijd tot je afscheid.
Liefs Henk en Ria

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!