marjoleinoekraine.reismee.nl

Beren en Dracula's

Hallo trouwe lezers!

We leven nog hoor. We zitten nu in Brasov, Roemenie, aan het couchsurfen (slapen op een bank of bed bij ‘vreemde' locals thuis). Dit is onze eerste couchsurf-ervaring. Net een heerlijke vegetarische (kip is goed voor vegetariërs toch???) maaltijd achter de kiezen, met dank aan onze vrolijke host-mama.

We zijn erg tevreden over onze eerste ervaring met de couchsurf, ondanks dat host-mama misschien soms wat té zorgend is (er worden kant-en-klare dagbestedingen voor ons aangedragen... 's ochtends in de vroegte...). Dankzij deze plannen van mams hebben we wel mooie kastelen en natuur bezocht. De eerste dag werd ons verteld om de bergen in te gaan, want het weer was erg goed. Braaf dit advies opgevolgd en toen begon het op de berg te onweren. Dapper als wij zijn, toch helemaal naar het hoogste punt (!) gegaan en snel weer naar beneden. In het verlaten ski-dorp hebben we nog wat dooie dieren zien hangen, kun je kopen om om je nek te hangen, inclusief nagels, voor als je jeuk hebt. Naja.

Weer veilig terug in huis = een soort van appartementje dat we samen met opa delen (we hebben een eigen slaapkamer en gedeelde (bijna schone) badkamer en keuken). Opa is een lieve man. Ook al kan hij geen Engels spreken, kunnen we op een mime-achtige manier toch communiceren. Hij laat ons zien hoe we onze walnoten moeten kraken, dat we suiker in de thee moeten doen en een citroen en hoe we het gasfornuis aan moeten doen. Verder kijkt hij tv.

Op onze tweede dag in Brasov zijn we Dracula gaan bezoeken, we ontmoetten Greg uit Californië. Dracula heeft een mooi optrekje daar in Bran, moet gezegd worden. Samen met Greg zijn we het dorpje nog wat ingelopen, nog gekeken of Dracula misschien op het kerkhof te vinden was, maar helaas... We zijn slechts een kippenherder tegengekomen, zonder (puntige) hoektanden, maar goedlachs.

Voor dag drie weer met Greg afgesproken om het Royal Castle in Sinaia te gaan bekijken, om half 10 voor het stadshuis. 's Ochtend kregen we echter een lift van onze host-pap aangeboden, die om 11 uur ook richting Sinaia zou gaan. Als de wiedeweerga Greg geïnformeerd en een nieuwe afspraak gemaakt: rond 12uur bij de kassa van het kasteel. Uiteindelijk waren we om 1 uur pas ter plaatse: host-papa was wat later en de reis naar Sinaia duurde ook wat langer... Greg troffen we uiteindelijk weer in het kasteel, waar hij net een rondleiding had gehad. Met de volgende rondleiding zijn wij maar meegegaan. Erg mooi, maar er werd de nodige snelheid van onze hersenpan geëist. De rondleider dreunde zijn verhaal in als razende op en als er geen vragen waren snelde hij alweer naar de volgende zaal, klaar voor het volgende professionele dreunwerk met vooral veel jaartallen en moeilijke namen. Het was heel mooi weer.

's Avonds op bevel van host-mama plannen gemaakt voor de rest van onze reis, ook heeft Suus al een uitgestippelde dag-klare Zuid-Italië vakantie van host-mams gekregen.

Voor vandaag was host-mama wederom niet te beroerd om een plan voor ons te maken, maar wij zijn rebelse jeugd. Dus vandaag ons eigen plan getrokken: uitslapen (10uur), reisplannen maken, boekje lezen bij de fontein, burcht in Brasov bekijken, supermarkt zoeken, eten. Onze rustige dag in Brasov verliep echter niet zo rustig als gehoopt (lees: groepje rennende hooligans, 3 meter niks, groepje rennende politieagenten). Er was iets van voetbal gaande, vandaar de commotie. Maar we hebben het overleefd hoor.

Toekomstplannen: morgen nemen we de trein naar Tulcea. Dankzij een noodoproep hebben we ook hier een couch weten te regelen. Vanuit Tulcea willen we met de boot naar Sulina, midden in de Delta. Misschien dat we hier nog met een visser een boottrip door de Delta kunnen regelen. In ieder geval hebben we in Sulina een hotel (de luxe!) gevonden, niet te duur.

Daarna door met mini-bus naar Constanta, waar we alweer een mooi hostel (niet te duur) hebben gevonden! Vanaf hier worden de plannen wat wazig, maar het lijkt hierop:

Ergens in Bulgarije nog een stop maken om dan begin juni in Istanbul te arriveren. Vanuit Istanbul zal onze laatste treinreis dan naar Sofia zijn, waar wij nog een paar dagen zullen spenderen voordat we ons in een vliegtuig terug naar de Westerse wereld zullen proppen.

Wij hopen dat jullie genieten van onze verhalen, wij in ieder geval wel! Ook staan wij zeer open voor berichten vanuit het thuisfront!

Zonnige groetjes en een vriendelijke beren brom, Salut.

Monique

Whahahahahahaha!! Lekker chaotisch, maar zeer vermakelijk verhaal! Wel heel tof dat jullie ook aan het couchsurfen zijn! Ik heb zondag mijn eerste couchsurfpicknick gehad :) En heb nu de lekkerste huiswijn van de AH ontdekt... alleen ik moet mijn scriptiehoofdstuk nog aftypen vanavond... (geen goeie combi :S ) Vrijdag Joanna te logeren, denk dat we nog tot in de late uurtjes dingen te bespreken hebben :P Geniet nog maar lekker van het reizen laiverds!! xx!

Sietke

Heej!
Klinkt allemaal super leuk! Geniet ervan :)
Istanbul is heel erg mooi, was daar ongeveer een jaar geleden. Kan wel even kijken of ik de naam van het hostel kan vinden.. Als je dat wilt moet je maar even mailen.
Liefs!!

Wouter

Buna seara!

Jullie vermaken je daar blijkbaar goed! Leuk om te lezen, jammer dat Dracula elders was... Leek mij wel een fijne gesprekspartner. Ik hoop dat de uitgestippelde vakantie voor Zuid Italië niet al 's morgens zéér vroeg begint, want rustig wakker worden stel ik op prijs.

Nou, goed op elkaar letten daar en alvast weer een goede reis gewenst!

xx Wouter!

Olivier

Hahah klinkt goed! En probeer het beter vol te houden met het schrijven dan ik heb gedaan anders wordt mams boos(Sus)!!
Groetjes uit Thailand :D en tot snel!