marjoleinoekraine.reismee.nl

Hete bliksem en koffiedik

Ahoi schippers!

Hallo! Hallo! Dit zal dan ons laatste bloggie van onze wonderschone trip worden. Tot onze schrik hebben wevoorjullie nog heel wat avonturen te goed. Onze laatste bericht was afkomstig van Brasov en dat is al zo'n tijd geleden! Ondertussen zijn we alweer drie keer de grens over geweest en hebben we de nodige interessante personages ontmoet. Er zal nu dan een vlotte samenvatting volgen.

Tulcea: na een wat oncomfortabele treinreis met zelf gebrouwen te sterke drank aangeboden door oude niet-engelssprekende mannentjes werden wij meer dan hartelijk ontvangen door Maria, onze tweede hostess. Onze kleurrijke Maria kon helaas niet het treurige Tulcea opvrolijken.

Sulina: Na een goede nacht bij Maria hebben we de boot naar Sulina, midden in de Donau Delta, genomen. Hier ontmoetten wij Flip en Fred, de vrolijke vogelaars uit Vlaanderen. Gelachen en pelikanen gespot, met dank aan de kijkers van Flip en Fred.

Constanta: Treurig.

Veliko Ternovo: beste hostel ooit. Bij aankomst stond het diner al bijna op tafel, we konden zo aanschuiven. Lekkere linzensoep. Ook erg mooie patio, waar we gezellige Australiers hebben ontmoet. Koninklijk ontbijt en een avontuurlijke hike met de Australiers. Wel hadden we te kampen met een grof kotsende Amerikaan.

Plovdiv: op het station gewacht op de 2 uur verlate nachttrein met chagerijnig mevrouwtje die ons te veel wou laten betalen voor een niet gereserveerd slaapplekje.

Istanbul: trein mevrouwtje bij aankomst in Istanbul alweer wat vriendelijker, stad ook wat vriendelijker dan Plovdiv. Wel hectische stad, met veel verkoopturken, maar de complimentjes ontvingen wij graag. Gratis lunches zijn ook best welkom. Dankzij vader van Donk een super logeer adres bij Levent en broer gehad. Mooie avonden met hete bliksem en koffiedik. Ook de nodige afding ervaring opgedaan. En natuurlijk de hoogtepuntjes gescoord. Erg indrukkenwekkend waren de blauwe moskee, Hagia Sofia, Topkapi Paleis. Erg fijn was het prinsen eiland, Büyükada. Hier hebben we lekker Hollands gefietst, maar wel met heuvels. Dit bracht ons wel een prachtig uitzicht over Istanbul en de Marmara zee.

Sofia: gisteren zijn we gearriveerd in Sofia. Het was bloedje heet, warmer dan Istanbul. We logeren bij Neveda en haar tien jaar jongere man. Leuke doch wat eigenaardige mensen. Op dag van aankomst met Nevada, haar vriend, haar moeder en haar zwager met vriendin naar een echt Bulgaars restaurant geweest, waar we een weekportie aan kaas hebben genuttigd. Maar was wel lekker. Vandaag hoogtepunten gescoord, morgen naar UNESCO: Boyana kerk. Waar we ook lekker kunnen wandelen en een waterval kunnen bewonderen.

Zaterdag vliegt ons tuigje alweer naar Eindhoven...

We hopen dat jullie genoten hebben van onze reizen, wij wel!

(Suus is op de valreep vandaag nog verbrand, Marjoleinal veel vaker deze vakantie)

Willem

Nooit geweten dat de UNESCO haar hoofdkantoor in een kerk in Bulgarije heeft. Dank voor het weetje dames :)

Judith

Hey!
Alvast goede reis terug en tot snel! x

Martijn

Hejjj, vette verhalen hooor, ik wil ook! ;)
Tot binnenkort i guess :)

Goedenreis!

Floor

Wow wat vliegt de tijd! Maar wat een leuke verhalen allemaal! Karlijn is vorige week ook terug gekomen, dus straks zjn we weer compleet! Succes met de terugvlucht!

Simone

TOT SNELL! :)